Utrustning

Skridskor

Det viktigaste när man åker konståkning är bra skridskor. För att kunna lära sig åka konståkning behöver skridskorna ha taggar. En bra skridsko ska vara rak och stabil. Då man står ca 3-4 cm ovanför isen på en tunn skena blir belastningen på vristen stor och om man inte har en känga med kraftigt och stadigt skaft är det stor risk för skador på fotleden.

Skötsel av skridskorna

Ha alltid gummiskydd på skenorna när skridskorna används utanför isen, men det är viktigt att komma ihåg att aldrig förvara skridskorna med gummiskydden på. Skenorna kommer då att rosta. Torka alltid av skridskorna efter användning med en torr och ren trasa och förvara skridskorna med mjukskydd på skenorna eller i en tygpåse per skridsko.

Slipning av skenorna

Slipa ofta, gärna 1-2 gånger per termin. Ju mer skridskorna används, desto oftare behöver de slipas. Riktiga konståkningsskridskor måste lämnas till någon som har kompetens att slipa konståkningsskridskor. Sportaffärerna och hockeyklubbar har inte det. Boo SK brukar några gånger under säsongen att anlita en skridskoslipare och skickar inför dessa tillfällen ut information. Annars vänder man sig till en riktig konståkningsaffär.

Hjälm

Hjälm är obligatoriskt i skridskoskolan, konståkningsskolan och speed. I Boo SK brukar man ta av hjälmen när man klarat alla märkena (märke 6), men detta görs i samförstånd med åkarens föräldrar. Föräldrarna är de som avgör när de känner sig trygga med att barnet tar av sig hjälmen.

Nybörjare

Hjälm är alltid obligatoriskt i skridskoskolan, konståkningskolan och speed!

Bekväma kläder som inte hämmar rörelseförmåga, gärna fleece kläder, OBS! inga overaller eller tjocka täckjackor. Kom ihåg vantar.

För nybörjare i rekommenderar vi en vanlig knytskridsko med taggar (ej de med spännen som liknar en slalompjäxa) som går att köpa i vanlig sportaffär. När man avencerat något behöver man byta till riktiga konståkningsskridskor och dessa hittar man i specialbutiker för konståkning (se länk på slutet av sidan). Mer avancerade skridskor är dyrare, men har ofta ett bra andrahandvärde.

Vi rekommenderar som första riktiga konståkningsskridskoskridskor t.ex. Edea Brio eller Overture set och Venus set (Risport). Det är en skridsko som säljs färdigmonterad, känga och skena. Åk gärna till en butik och prova ut skridskor. Det är viktigt att de sitter bra och är nyslipade.

Tala gärna med din tränare när det är dags att byta skridsko!

Fortsättningsåkare

Allmänt om skridskokängan är att den inte får köpas alltför stor – be tränare mäta barnets fot eller besök en riktig konståkningsaffär!  Hårdhet på skridsko måste anpassas efter storlek på åkare. Ju större och tyngre åkare, desto hårdare, stabilare känga.

Edea Overture med skenan Mirage, eller Risport Electra med skenan: Majestic eller Coronation Comet rekommenderas för fortsättningsåkare/förberedande tävlingsgrupp.

Tävlingsåkare

Konsultera gärna tränaren innan skridskor köps.

Lämpliga alternativ för tävlingsåkare C upp till B är Edea Chorus eller Risport RF3 med Professional eller Legacy 8 skena eller annan skena lämpad för åkare som ska börja med axel samt dubbelhopp.

För mer avancerade B och A åkare skall tränaren konsulteras i val av skridsko och skena.

Vi har ett sammarbete med Stockholms Skateshop och som medlem i Boo SK Konståkning har ni 10 procent på hela sortimentet när ni handlar i webshop och/eller befintlig butik på Sofielundsvägen 35 (nära Tele2 Arena). Uppge ditt medlemsskap i butiken eller skriv in koden BOO när du handlar på nätet.